18. 12 2005

Tapaus Linkola

Tutkija Matti Hyvärinen paheksui Hesarin Alaviite-kirjoituksessaan (10.12.2005) Tampereen yliopiston Aikalaisessa (20:2005) julkaistua Pentti Linkolan haastattelua. Siinä häntä loukkasi natsismin arvottaminen ”loistavaksi” ja ”suurelta osin erittäin hienoksi” filosofiaksi. Hän arvioi rajojen nyt tulleen vastaan ja peräsi yliopistomme eettistä profiilia. Hyvärinen kuvaili olevansa ”suuttunut, pettynyt ja ahdistunut”.

Keskustelu ei jäänyt näihin kahteen lehtijuttuun: Aamulehdessä (11.12.2005) Tampereen yliopiston rehtori Krista Varantola ilmoitti kutsuvansa Aikalaisen päätoimittajan puhutteluun. Saman päivän Helsingin Sanomissa onneton päätoimittaja Heikki Laurinolli perusteli julkaisupäätöstä sillä, että ”Linkolaa ei oteta tosissaan”.

Olen kaikkien kanssa eri mieltä. Ensinnäkin tietysti Linkolan kanssa, monessa asiassa. Toisin kuin Hyvärinen, katson silti Linkolan ansainneen paikkansa suomalaisena intellektuellina. Pidän kunnioitettavana, että Linkola on jaksanut vuosikymmenestä toiseen kyseenalaistaa ajatteluamme ja olla ilmeisen rehellinen kannoissaan, painostuksesta ja arvostelusta huolimatta. Tänä opportunismin kulta-aikana se on poikkeuksellista.

Pidän myös epäkorrektina, että lehden päätoimittaja ilmoittaa julkisesti, ettei haastateltavaa pidä ottaa vakavasti. Toimittajat hyödyntävät toisten ajatuksia ja aikaa ansaitakseen elantonsa. Jo siksi haastateltavalla tulee olla oikeus vaatia perusinhimillistä kunnioitusta vaivannäkönsä vastineeksi. Toki toimittajakin voi kritisoida, mutta asiapohjalta. Rehtori Varantolan lausunto puolestaan oli hätäistä ylireagointia.

Mistä tahansa laajasta historiallisesta ilmiöstä on löydettävissä erilaisia ulottuvuuksia, myös kansallissosialistisesta Saksasta. Itse koen lähinnä vaaralliseksi sen, että tällaista keskustelua niin tarmokkaasti pyritään tukahduttamaan. On muistettava, että Natsi-Saksan kansanmurhaa edelsivät kirjaroviot, sensuuri, toisinajattelijoiden ahdistelu ja – yliopistojen puhdistukset. Jos historiasta ylipäätään jotain voi oppia, näitä meidän tulee pelätä ja välttää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *