10. 08 2005

Aloite turhan kuluttamisen vähentämiseksi

Valtuustoaloite 10.8.2005

Ulkomainosyhtiö JCDecauxin kesällä tekemä päätös keskeyttää eläinsuojeluliitto Animalian ulkomainoskampanja on herättänyt keskustelua siitä, kenellä on oikeus saada viestinsä kuuluviin julkisessa tilassa. Aiemmin pääsääntönä on ollut, että vain maksamalla saa viestinsä näkyviin – oli se sitten kaupallinen, poliittinen tai taiteellinen. Nyt kehitys on mennyt siihen suuntaan, että edes maksamalla eivät esiin pääse kaikki. Esimerkiksi Animalialla ei ole samanlaista oikeutta mielipiteensä kertomiseen kuin monikansallisilla suuryrityksillä.

Tällainen sensuuri ei ole vain yhden ulkomainosyhtiön sisäinen asia, koska kyseinen yhtiö hallitsee suvereenisti julkista tilaa suomalaisissa kaupungeissa. Tampereella JCDecauxilla on yli 960 mainospaikkaa. Yhtiön omistuksessa ovat mm. mainoksia sisältävät bussikatokset, roskakorit ja ulkomainostaulut ja –pylväät. Kun mm. julisteiden liisteröinti tai seinämaalaukset ovat kiellettyjä, on JCDecaux ainoa, joka saa päättää, millaisia viestejä tai mielipiteitä kaupunkiympäristössämme ihmisille tarjotaan. Tämän päätösvallan sille on luovuttanut Tampereen kaupunki.
 
Kaupunki voi omilla päätöksillään osoittaa, kenelle se kuuluu. Suuryritykset ja kaupalliset mainostajat saavat sanomansa esiin lähes missä tahansa, mutta yhtä suopeasti ei aina suhtauduta katutaiteeseen tai rauhanomaisiin kadunvaltauksiin ja muihin epämuodollisiin, spontaaneihin katutapahtumiin. Julkisen tilan on oltava avoin muillekin kuin mainostajille. Esimerkiksi bussikatoksissa tai katujen varsilla voisi mainosten sijasta olla kaupungin omia tiedotteita, sarjakuvia, järjestöjen tiedotuksia, runoja tai vaikka päiväkotilasten piirustusnäyttely.
 
Esitän, että Tampereen kaupunki ryhtyy valmistelemaan toimenpideohjelmaa turhaan kuluttamiseen kehottavan ulkomainonnan vähentämiseksi ja kaupunkitilan kehittämiseksi yhteisölliseen käyttöön. JCDecauxin omistamat bussikatokset on korvattava kunnallisilla, ei-kaupallisilla katoksilla, jossa mainosjulisteet eivät estä näkemästä bussin saapumista. Yhden yrityksen käytännön monopoli ulkomainostukseen on purettava. Tampereen kaupungin on myös neuvotteluissa ulkomainosyhtiöiden kanssa tehtävä selväksi, ettei se hyväksy sananvapauden rajoituksia keinotekoisilla verukkeilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *